Konstruktionernas dolda strategier i programvaror


Få byggnader ser ut som de gör av en slump, och casinon är inget undantag. Förutom att tillgodose ytor för spelrum, restauranger, barer och boende har de även en utstuderad layout, designad för att trollbinda besökare. Utplaceringen av spelautomater och spelbord är lika genomtänkt som ljussättningen och akustiken för att influerar besökande spelare på ett helt annat sätt än de som sitter hemma i soffan för att spela slots online

Allt från designen och färgen på olika elementen hos en produkt eller tjänst är avgörande när det kommer till att sälja den bättre, och det samma gäller för casinon och deras utbud. Dessa lokalers fysiska, psykologiska och underliggande aspekter är framtagna för att påverka besökare till att stanna så länge som möjligt, och tittar man noga är de lätta att upptäcka.

Två skolor för konstruktion inom programvaror på spel

  • Labyrint-strategin

Man kan förenklat prata om två olika skolor inom casinokonstruktion: stora, luftiga och behagliga rum, eller små labyrintlinkande ytor. Den senare strategin är den äldsta av de två och framtagen av casinoanalytiker Bill Friedman. Under sina verksamma år analyserade Friedman hur man bäst kunde få spelare att spendera så mycket pengar som möjligt under ett casinobesök, och hans avhandlingar skulle komma att påverka casinobranschen under decennier. Resultatet av denna analys gick ut på att arbeta efter en labyrintprincip, med trånga gångar belamrade med blinkande spelautomater, spelbord och roulettmaskiner. 

Genom att göra det komplicerat för besökaren att ta sig fram utan att passera möjlighet efter möjlighet till spel var hans teori att de skulle spendera pengar de inte räknat med. Ytterligare en detalj i Friedmans slutsats var att hålla rummen fria från dekor, tavlor och olika sorters konst – allt för att skapa en miljö där fokus endast ligger på spel. Förutom det rent visuella spelades hög, upplyftande musik. Likt en labyrint skulle man som besökare inte heller veta vad som väntade bakom nästa hörn, utan nyfiket drivas framåt mot nya spelmöjligheter.

  • Klass och lyx

Den andra strategin kan på många sätt verka mindre manipulativ men är precis lika genomtänkt. Hjärnan bakom, Roger Thomas, brukar kallas ”mannen som designade Las Vegas”, och det med all rätt. Han kom med moderna idéer och förkastade den hektiska, inklämda designen som Friedman förespråkade till förmån för stora, öppna ytor med vackra ljusa lokaler som hade högt i tak. Där labyrint-strategin gått ut på att göra det svårt för besökare att hitta ut och distrahera dem med fönsterlösa gångar ville Thomas istället få dem att vilja stanna kvar genom att skapa en lyxig miljö med känsla av klass.

Han lät sig inspireras av lyxhotell och förespråkade en design som var så elegant som möjligt, vilket skulle få Nevadaspelarna att välja ett attraktivt casino framför ett annat. Det första exemplet på detta var Bellagio, ett av de absolut lyxigaste casinona på strippen som när det slog upp portarna 1998 genast lockade spelare med sina fantastiska fontänshower och unika takinstallation med över 2 000 handblåsta blommor i färgat glas. Spelinrättningar designade efter denna linje har inte som baktanke att hetsa fram spel, utan vill ge besökarna en känsla av att det är de som tar sina egna beslut i lugn och ro. På så sätt skapas lojala kunder som inte förknippar sitt besök med olust och tvång. 

Strategiska inredningsdetaljer

Oavsett vilken av strategierna som följs finns det en hel del universella koder som används av nästan alla casinon då det kommer till inredningen. En av de mest uppenbara detaljerna som oftast hittas på traditionella casinon är frånvaron av fönster och klockor på väggarna vilket gör det lätt att tappa bort tiden och spendera både ner tid och pengar i nuet. Detta kombineras ofta med en strategisk ljussättning som simulerar dagsljus.

En annan approach är att använda sig av visuella stimuli för att öka speltiden och öka satsningarna beroende på faktorer så enkla som olika färger. Studier visar exempelvis att mellan 62–90 % av vårt första intryck av en produkt eller miljö baseras på dess färg. Rött är exempelvis ett stående inslag för symboler på spelmaskiner och används av många casinon för att framkalla impulsivitet och skapa en känsla av att något är brådskande. Detta används av många spelinrättningar i kombination med grönt, blått och neutrala färger på väggar och omgivningar som ska få oss att trivas och slappna av.  

Bakomliggande strategier eller ej är det svårt att inte bli imponerad av tiden och researchen som gått in i konstruktionen av casinon världen över. Oavsett hur man ställer sig till dessa konstruktionshemligheter får slutsatsen dras att de fungerar alldeles ypperligt från en rent kommersiell synvinkel.